tisdag 4 juli 2017

I min trädgård

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av trädgård och blommor, men när vi köpte huset för snart tre år sedan började intresser sakta öka. Jag minns den första sommaren här, hur roligt det var att gå omkring i trädgården och se när blommor växte upp och vad det riktigt fanns för buskar här. Förra sommaren hade vi två odlingslådor och någon tomatplanta. Vi drömde om stora odlingsbänkar, pallkragsodlingar och växthus, men tänkte att vi börjar med någon enstaka sort. Tomaterna tror jag vi fick av mina föräldrar, och så sådde vi två olika sorters bönor i lådorna. Ena sorten kom aldrig upp. Och sen är jag rätt säker på att vi hade en sallad nånstans, men jag har glömt var den blev sådd för den växte aldrig upp. 
I år uppfyllde vi vår dröm om trädgårdsland. Vi har två långa bänkar, tre odlingslådor och tre tomatplantor i stora hinkar. Rabarber har vi också på tre ställen, svarta vinbär och krusbär fanns här från förr, och i våras satte vi ner en rödvinbärsbuske. Och ett litet krikonträd har vi också. Det togs från mina föräldrar för två år sedan, och är ganska litet ännu så förväntar mig inga frukter ännu. 
Jag känner något extra när jag går ut till köksträdgården. Det är så roligt att se hur det växer! Tänk att vi i våras satte ner varsin spade i marken och stod där i timmar och grävde både jag och Lennart, och nu växer där sallad, rädisor, morötter, potatis, rödbetor, sockerärtor och tomat. Basilika har börjat komma upp, persiljan tror jag att också börjar kika fram, jag har sått huvudsallad i pluggbrett (som jag vet att egentligen är för sent att så nu, men experimenterar lite i alla fall) och purjon ger jag inte upp på ännu, fast den fortfarande inte kommit upp. 
En lite soligare dag ska jag visa er hur allt ser ut. 


Babysalladmix och rädisor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar