måndag 3 oktober 2016

Första rådgivningsbesöket





På fredag blir Ossian en månad gammal. Idag var det dags för första rådgivningsbesöket. Det är ju alltid spännande att se hur mycket de växer, tycker jag i alla fall, så jag såg fram emot besöket. Ossian gick ju ner ganska mycket i vikt den första tiden, vilket är vanligt för stora bebisar. Från 4770 gram till 4314 gram som lägst. Men nu har han gått upp bra igen. På hembesöket när han var 6 dagar hade han gått upp till 4630 gram. Jag hade gissat att han skulle vara ungefär 5200 gram, så gissa chocken när jag lag honom på vågen vid rådgivningen och den visade 5810 gram! Han har minsann ätit duktigt, konstaterade vi. Lite väl duktigt kanske då han har mycket magknip, men mer om det sen. Växt har han också. Från 54,5 cm vid födseln till 59,9 cm. Det hade jag nog gissat, att han har växt mycket, för mycket av kläderna hans börjar bli för små. Så idag har jag plockat in lite av storlek 62 i hans skåp.
Allt annat var bra. Naveln såg bra ut, huvudomkretsen hade också växt lagom mycket, fontaneller var ok, osv. Men så var det det här med magknipet. Han verkar besväras av mycket luft i magen. Jag försöker vara noggrann med att rapa honom, men det hjälper inte helt. Han är ganska sällan nöjd en lång stund när han är vaken, utan ofta ska han vara i famnen och man får gå och gunga, vagga och hoppa med honom för att han ska vara nöjd. Vi har provat reladroppar, cuplaton, pysventiler och babymassage, men det hjälper inte mycket. Nu orkar jag inte ge droppar mer, utan tänker att det kanske går över av sig själv. Att jumpa med benen är det som funkar bäst, så det kör vi på nu. Jag har ju förstås varit rädd för att han ska vara allergisk mot mjölkprotein, som Matheo också var, men så illa är det nog inte. Jag tror nog att det inte finns någon egentlig orsak till att han har ont, utan det "hör till" att många nyfödda har så. Så nu hoppas vi att magen ska lugna sig av sig själv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar