tisdag 21 juni 2016

Rådgivningsbesök vecka 29 (28+3)

Idag var det dags för rådgivningsbesök. Jag har sett fram emot detta besök, för äntligen skulle min mage mätas för första gången. Jag har varit så nyfiken på mitt magmått, för jag tycker att min mage är så stor. Dessutom har jag varit trött den senaste tiden, så jag ville kolla mitt hb också.

Mitt hb var 110, så lite lågt nog. Jag börjar inte med några järntabletter, men ska äta extra mycket jordgubbar, spenat, kött, broccoli och annat järnrikt i sommar. 
Mitt sf-mått var på 29, så det är över kurvan. Lite som jag misstänkte också. Barnmorskan var inte orolig över detta, men jag är ju lite rädd att babyn ska vara stor, så om måttet är över kurvan nästa gång också så bokar vi in ett tillväxtultraljud. 
Blodtrycket är normalt, som alltid när jag sitter ner. (Vissa dagar faller det ju när jag står eller går). 
Hjärtljuden är mellan 140-155. 
Viktuppgång är 8 kg. 
Och ännu har han inte fixerat sig, men det visste jag nog redan. Jag har blivit ganska bra på att känna hur han ligger, och han vänder sig ännu varje dag, runt runt och slår kullerbyttor. Och ofta ligger han med huvudet precis under revbenet på höger sida, så det börjar bli obekvämt att sitta nu. Att jag får i mig mat är ett under, för jag har ingen aning om hur magsäcken överhuvudtaget har plats i magen.



Tänk att en graviditet är en helt normal sak för en kvinna. Biologi. Ibland känns det mer som magi! Tänk att min kropp kan producera en människa. Min kropp ger honom näring och skyddar honom så att han kan växa och bli så stor, att han klarar av att leva utanför min kropp. Vad som började som en cellklump, har min kropp förvandlat till en minimänniska som är redo att födas om någon månad! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar