lördag 11 juni 2016

Gravidstatus

Idag går jag in i vecka 28. Nu känns det som om tiden går snabbt. Vi är redan i mitten av juni, och september känns inte långt borta alls - panik! Vi har mycket kvar att ställa i ordning, köpa och fixa. Det som ibland ändå får tiden att gå lite långsamt är nog alla krämpor som jag dras med. Huhhu, vilken graviditet!

  • Mina blodtrycksfall har minskat, så jag är ganska sällan yr. Det känns skönt, för det suger att alltid ha en stol i närheten, och inte orka göra något alls. 
  • Foglossning har jag varje dag, men ganska lindrigt. Det är lindrigt av den orsaken att jag inte gör något alls på dagarna. Om jag däremot har varit igång eller gjort något fysiskt tungt en dag så känns det däremot som att ha några knivar instuckna i höften konstant. Förra helgen skulle jag ha behövt kryckor för att gå, så det har jag hämtat från rådgivningen i veckan, så jag är beredd ifall jag får lika ont igen. Ibland när jag ska vända mig i sängen får jag ha Lennart att hjälpa mig, för jag kan knappt röra benen på grund av foglossningen. 
  • Sammandragningar får jag ganska ofta, men som tur gör de inte ont. Men det kan kännas obehagligt ibland när det drar och stramar i hela magen. 
  • Halsbrännan har återvänt. Livmodern är så stor att allt trycks upp i magen.
  • Tungt att andas. Det börjar bli så trångt nu att det trycker på lungorna.
  • Obekvämt med magen. Jag har en baby som trycker på revbenen, eller så sparkar han neråt mot blåsan, eller också spänner han ut som på något konstigt sätt när jag ska sova att det blir obekvämt hur jag än ligger. Han är vild och svänger sig och sparkar så mycket så jag ibland undrar om det inte är två där inne.
  • Konstant kissnödig. Jag springer på toa hela tiden.
  • Sömnproblem. Ganska ofta har jag tre timmar på sömnsaldot på morgonen. Så då blir jag trött på dagen istället. Ibland lyckas jag sova då, ibland inte. 
  • Plus en hel del andra smågrejer.
Överlag är jag ändå nöjd, trots alla krämpor. Jag var så förberedd på allt detta när jag blev gravid, och helt inställd på att det kommer att vara supertungt och jobbigt, att det nu bara känns normalt. Jag visste redan ungefär hur det skulle bli. I mina tre graviditeter så har jag haft lite av det mesta. Det känns ganska coolt att veta hur min kropp fungerar vid graviditet.
Nu känns det som om jag bara svamlar, så jag avslutar här. 



Gravidmagen för en och en halv vecka sedan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar