torsdag 28 januari 2016

Min trädgård

Just nu drömmer jag om en trädgård med massa blommor, buskar, stenar, staket och potatisland, odlingsbänkar och växthus! Jag har så många fina planer för vår trädgård, och jag vill så gärna sätta igång! Jag bara väntar på att snön ska smälta, att marken ska bli mjuk så jag/vi kan börja röja. Förra sommaren var ju första sommaren här i eget hus, så vi lät allting växa som det ville. Lite snödroppar, tulpaner och sånt planterade jag nog, men annars har rabatterna och buskarna fått vara ifred. Vi ville se hur en sommar ser ut i vår trädgård, som den är nu. Redan då märkte vi flera saker som vi inte gillar, men vi ville ändå vänta med det mesta till nästa sommar. Det vi ändå gjorde var att såga ner två träd för att få lite mera solljus, plantera några fruktträd (plommon och körsbär) och bygga staket.


En nästan varm augustidag. Hela min familj skulle komma på kalas, så vi tog alla stolar och bänkar vi hittade hemma, hehe. 


Våra tre bärbuskar, svarta vinbär och krusbär. Jag vill ha röda vinbär ännu, så gott!


Halva bakgården med massa udda buskar. Lite mer ordning ska det nog bli.





Det som ska röjas ären del av en blomrabatt, för det växer typ bara blåklint i den. Och en annan rabatt ska bort, för den är överväxt med mynta! Det som bara var en liten klas i början av sommaren, hade tagit över hela rabatten och en bit gräsmatta i slutet av sommaren. Den doftar så starkt att jag ibland får lite huvudvärk av att bara gå förbi där. Så nu måste vi försiktigt gräva bort de blommor som finns kvar, och sedan gräva ett stort hål (flera kvadratmeter stort) för att få bort all mynta. Sen ska några andra buskar bort, vi ska i alla fall börja bygga ett växthus, sätta lite odlingslådor med massa gott i, några fler bärbuskar samt äppelträd.



Blomrabatten med mynta. Här hade jag redan rensat bort största delen. 



Jag skulle kunna skriva en hel roman om vår trädgård, allt jobb och alla mina planer, men jag avslutar här nu, det är ju bara januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar