måndag 21 december 2015

Julstress

Något som jag bestämt mig för längesen för att aldrig göra, är att stressa inför jul. Då blir det bara fel. Här hemma är det inte julstädat. Vi har knappt normalstädat ens. Det blir ju jul i alla fall, och varje litet skrymsle behöver inte skina och dofta rent. Det gör inget om klädgarderoben inte är välordnad, om varje fönster är fläckfritt och huset är 100 % fritt från damm. Som min kloka svärmor en gång sa: ingen firar väl jul där inne i garderoben, så varför stressa med att städa hela huset? Det är klart att det ska städas nån gång, men varför just till jul? Varför inte ta det först i februari, eller oktober? Varför måste allt hinnas med innan jul? Nej, det finns inget "julstäda" för mig.

I lördags var jag och handlade alla julklappar åt pojkarna, jag hade dittills bara någon julklapp åt Lennart. Så en till sådan handlades också. Det var ju sista lördagen innan jul. Det var förmiddag. Stan var full av folk. Jag hade u´kunnat vara stressad över att jag inte ännu ens hade köpt mina julklappar, men jag tänkte istället att det är ju många dagar kvar ännu. Jag hade kunnat panika över att jag inte alls kan åka in till stan, för där är ju så mycket folk. Istället tänkte jag att det är mysigt med alla människor, de flesta ska ha sina julklappar eller köpa julmat, varför skulle inte de få vara där om jag är där? Jag äger ju inte stan! Jag hade kunnat förbannas över att det knappt fanns lediga parkeringsplatser, men istället visste jag ju på förhand att det kommer att vara fullt, så jag blev istället glad över att jag lyckades hitta en plats inte allt för långt borta. Jag hade kunnat bli irriterad av alla långsamma, förvirrade och stressade människor, men igen, jag visste ju att det är mycket folk i stan i dessa dagar, så jag kurvade bara runt dem och fortsatte med mitt. Jag var på riktigt gott humör när jag sen satte mig i bilen igen. Det gick så bra. Alla julklappar köpta - ingen stress.

Jul blir det ändå. Njut av dessa sista dagar nu, ät lite pepparkakor, lyssna på julmusik och njut av allt fint julpynt. Julen kommer oavsett om du stressar eller inte!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar