onsdag 29 juli 2015

Mina favoritserier

Jag kom över en gammal lista på Finlandssvenska bloggare, och tänkte skriva en lista med mina favoritserier. Jag har ju sett en del tv-serier under mitt 23-åriga liv, så jag tänkte nu dela med mig av mina erfarenheter.

Friends


Friends är min absoluta favoritserie! 10 säsonger med underbar humor, en bra handling genom hela serien och den går att se om och om igen. Om jag någon gång är på dåligt humör så kan jag lägga på vilket avsnitt av Friends som helst, och det får en på bättre humör! Har ni inte sett den, så se den!
5/5 poäng










Gossip Girl


En serie om bortskämda tonåringar i New York, Manhattan. Det är mycket mode, kärleksdrama, fnitter, elaka tjejer och limousiner. Det börjar med vem som är den populäraste i high school, och vilka flickor som får hänga med de populära. Efter 6 säsonger så slutar serien med både bröllop och mord. Och vem är det som driver skvallerbloggen Gossip Girl, som tycks veta allt?
3/5 poäng








How I Met Your Mother


En komediserie. Ted berättar för sina barn om hur han träffade deras mamma, men det är en rätt lång berättelse. I nio roliga säsonger hinner ganska mycket hända. Kompisgänget sitter på baren varje dag, utmanar varandra på roliga saker, har vadslagningar om allt och berättar roliga vitsar. Riktigt bra serie.
4/5 poäng








Breaking Bad


En mörk serie om knark. Jag ville inte se den efter att ha sett första och andra avsnittet, men gav den en chans till, och serien blev mycket bättre. Jag tycker inte alls om att se droger och sånt i filmer och serier, men eftersom handlingen är bra, och serien väldigt spännande, så kunde jag inte slita mig ifrån den. En kemilärare som får cancer, som har stora skulder till banken, vill inte lämna familjen fattig när han dör. Så han börjar koka meth. Han är expert på kemi, så han lyckas koka det renaste knarket som finns på marknaden, men hade nog inte räknat med alla gangsters, mord och hot som han hamnar ut för. Väldigt mörk och ganska dyster serie, men ändå bra.
3/5 poäng




Pretty Little Liars


En flicka, Alison, försvinner spårlöst en regnig natt. De fyra vännerna splittras, och efter ett år hittas kroppen efter den försvunna flickan. Nu börjar vännerna få anonyma sms från A, och det låter som om Alison fortfarande levde. Flickorna blir hotade, och A tycks se veta allt om dem. A tvingar dem att göra saker de inte vill, och leker med dem som marionettdockor. Utan bevis kan de inte gå till polisen, och de försöker desperat ta reda på vem denna mystiska A är. Serien går fortfarande, och efter många år av ledtrådar, lögner och besvikelser, så får vi snart veta allt.
5/5 poäng




Bones


Bones är en kriminalserie med humor. I varje avsnitt löser de ett nytt mord. Dr. Brennan är expert på att undersöka skelett, och tillsammans med ett team av experter på olika områden, löser de morden tillsammans med FBI. Varning för närbilder av halvruttnade mordoffer, öppna sår och inälvor. Efter 11 säsonger börjar den bli lite tjatig, jag kan mönstret och vet vem mördaren är redan i början av ett avsnitt.
3/5 poäng




Orange Is The New Black


Piper hamnar i fängelse för något hon gjort för många år sedan. Hon kommer från en rik, fin familj och ska nu försöka anpassa sig. Hon är artig och vänlig, men märker fort att det inte går att vara en mjukis i fängelset. En riktigt rolig serie med massor av olika kvinnor. Tillsammans försöker de göra det bästa av situationen, men givetvis blir det bråk och slagsmål. Rekommenderar alla att se den!
4/5 poäng

2 kommentarer:

  1. Började se Breaking bad i något skede men jag fastnade faktiskt inte. Men då igen började jag även se PLL 4 gånger innan jag fastnade, så kanske jag borde ge BB en ny chans :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte det var så dystert och händelselöst i början, men den blev riktigt spännande och bra senare :)

      Radera