torsdag 30 juli 2015

Egengjord citronglass

Med all denna sol och värme (obs, ironi) behövs glass! När jag gick i skolan hade vi en kurs i glass och efterrätter, och då gjorde jag en hel del glass. Jag har recept på det hemma, men har ändå bara en gång gjort min egen glass sedan skolan slutade, och det var många år sedan. Men nu var det dags igen. Citrongräddglass fick det bli! Jag tänkte dela med mig av receptet, och beskriva hur man gör.

Ingredienser:

  • 5 st äggulor
  • 1,5 dl socker
  • 3 dl vispgrädde
  • 2 dl mjölk
  • 2 st citroner
  • 1 st vaniljstång
Gör så här:


1. Vispa äggulor och socker poröst och luftigt. 



2. Tvätta citronerna och riv skalet. Var noga med att inte få med det vita! Lägg skalet i äggblandningen, samt saften av en av citronerna. 



3. Koka upp grädden, mjölken och den uppskurna vaniljstången.





4. Häll gräddblandningen i äggsmeten under omrörning, och låt svalna, fortfarande under omrörning. För att snabba på lite fick skålen stå i kallt vatten. Ta sedan upp vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna tillbaka i skålen.




5. Tänk in noggrant med plastfolie, så att plasten ligger tätt mot glassblandningen. Lägg i frysen, och kom ihåg att röra om då och då, med cirka 1-2 timmar emellan. 

Nu är glassen klar. Bara att vänta. Eftersom att jag hade så många äggvitor kvar, och lite extra citroner, så gjorde jag citronmaränger också. 




Jag vispade äggvitorna, 3 st, med en nypa salt. När den blev till vitt skum hällde jag i 3 dl socker, lite i taget medan jag fortsatte vispa. Till sist lag jag i 1 msk citronsaft och skal från en citron. Jag spritsade ut dem lite snyggt, och gräddade dem i en timme i 100 grader i varmluftsugn. 



3 kommentarer:

  1. Det finns ett enklare sätt...vispa 5-6 dl vispgrädde och blanda i en burk kondenserad mjölk...smaksätt enligt tycke och smak...t.ex turkisk peppar kross, marianne kross, tutti frutti kross eller pröva med bär eller CITRON. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...bara att frysa ner och ta fram några timmar senare för smaka på hemgjord glass! :)

      Radera
    2. Tack för tipset, ska prova detta någon gång. :) Fast receptet jag lag upp är ju äkta glass, ingen "fuskvariant" ;)

      Radera