måndag 8 juni 2015

Det här med sömn

Elliot och Matheo har alltid sovit länge om morgnarna. Visst har det funnits perioder då dom inte gjort det, men oftast har de vaknat efter nio. För någon månad sedan började Matheo vakna allt tidigare och tidigare. Till sist kunde han vakna redan klockan sex, och det är alldeles för tidigt för mig, som aldrig somnar innan tolv. Så jag tänkte att han kanske somnar för tidigt eller sent, men inget hjälpte, han bara fortsatte att vakna tidigt. Jag tänkte att det kanske var morgonsolen, så ordentliga mörkläggningsgardiner skaffades. Men nej, samma tid varje morgon. 
Då tänkte jag att han nog inte behöver sova mer på dagarna. Så han slutade med det, och inom några dagar vaknade han vid nio igen. Åh, du ljuva sömn, jag har saknat dig! Det höll i några dagar, och redan nu vaknar han vid halv åtta. Alltså suck, vad mer ska jag göra? Acceptera läget? Låta honom sova på dagarna igen? Lägga honom senare? Nej, jag har ingen aning. Men trött är jag! För jag får inte ännu sova hela nätter, i och med att Elliot fortfarande vaknar varje natt. 



En rolig grej: nu när jag sitter och skriver så tittar pojkarna på min telefon, och vad ser jag när jag tittar dit? Jo: 


Matheo sitter och sover tätt intill storebror! Haha, så gulligt! Kanske en liten tupplur om dagen på ca 30 minuter inte vore så dumt för honom i alla fall?


1 kommentar:

  1. Cevin er precis lika. Ha har vi allti fått kämp me sömnen åv olika anledningar. Förra sommarn å halva vintern så var a vaken 2-3 timmar varenda eviga natt plus att vi tå fick en beibi me magknip som sko äta på nättre, var int na myki somn dömde fösta månade jär. Nu har vi fått ordning på Cevin ( ibland komber a no ännu på natte å smyger se i sängin vår) så nu ere bara tå att få sluta me nattammasi så kanske fröken i huset å buri sova heila natte så (främst jag) får buri sova på nättre å ;) men ja veit exakt ho jobbit he er tå int di sover som di ska å man provar alltmöjligt för att di ska buri sova igen så att man sjölv får sova.

    SvaraRadera