måndag 1 december 2014

Vår lillajul

I lördags firade vi lillajul. Vi har haft så mycket nu senast att vi inte har hunnit planera in något speciellt. Men så tänkte vi, varför måste vi alltid

  1. Stressa iväg till någon annans, eller
  2. bjuda hit en massa folk, städa, baka, ställa till mat osv.
Så vi bestämde att ha en lillajul bara med vår egna lilla familj. Och trots att jag inte var på toppenhumör så hade vi kanske den bästa lillajulen på flera år.
Vi började dagen som en vanlig lördag. L och pappa lade kakel på bastugolvet, medan jag ritade och lekte med E och M. När Matheo sov sin dagsvila så åkte jag till stan för att handla lite roligt och gott till kvällen. Lagom tills jag kom hem var männen klara i bastun, pappa åkte hem och efter en stund vaknade Matheo. Så vi gjorde en ordentlig lunch.

 Utomhus började det skymma, så efter maten klädde vi på oss och tog en promenad på en skogsväg här bakom vårt. Vi gick in en bit i skogen, och plockade med oss mossa, kottar och små grankvistar som fallit på marken. När kom hem igen så hade "lillajultomten" varit på besök, och efter sig hade "han" lämnat en påse på trappan. Detta var väldigt spännande för vår treåring, som med stora ögon undrade vad det kunde vara i den. Vi gick in, tände lite julbelysning och kikade i påsen. Där fanns fyra mindre påsar, en på var åt oss allihopa. Pojkarna fick då en liten leksak, en chokladtomte och en pepparkaksform. Så efter att de provat leksakerna så förflyttade vi oss till köket och bakade pepparkakor. Eller mest jag och Elliot.




När vi hade färdigt bakat värmde vi glögg, öppnade en konfektask och tog varsin pepparkaka. Vi satt där och bara njöt en stund, och både jag och Lennart sa flera gånger att detta ska bli vår lillajulstradition. Sen fick pojkarna bada, och sen var det läggdags för dem.

Grattis till er som orkade läsa igenom texten. Ni har vunnit varsin legobit!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar